Moderat fitness – træning i hverdagen!

Motion i hverdagen

Har du nogensinde følt træt og stresset når du kommer hjem fra arbejde og er blivet mødt af dine børn som plager om at spille boldt med dem og du selv føler en komplet mangel på overskud  og derfor siger til dem at du allermest har brug for et at hvile dig.

I stedet for at skuffe dine børn, så hvorfor ikke bare sige, “ja” og giv dig selv og dine børn en oplevelse? Du vil selv blive overrasket over den mængde energi, du vil have, efter at 30-minutters aktivitet.

Vidste du, at ved at træne i et moderat tempo i kun 30 minutter, ville du få det bedre fysisk og mentalt? Det er bevist, at du får en bedre regulering af appetitten og samtidig skærper dine evner til problemløsning. Ikke kun det. Du vil også få nemmere ved at sove om natten, hvis du træner moderat 30 minutter hver dag.

Hvad er fordelene ved regelmæssig motion?

Det fremmer selvdisciplin og har en positiv indvirkning på dit selværd og hvordan du opfatter livet. Motion hjælper med at løfte dig mentalt og få dig ud af enhver depression. Hvis du er nybegynder kan du begynde med 15 minutter 2 til 3 dage om ugen. Med det som udgangspunkt kan du langsomt øge træningstiden til det niveau du ønsker i takt med at din krop bliver tunet til mere og mere træning. Hold ud. Giv dig god tid. Det giver de bedste langsigtede resultater.

Tving aldrig din krop! Hvis du får ondt, så stop. Tage en pause fra træningen et par dage. Begynd så langsomt træningen igen.

Her er nogle moderate øvelser du kan gøre og slappe af med:

  1. Gå en tur. Gør brug af dine omgivelser. Du kan gå med din hund i et rask tempo, Tag din partner og børn med. Opmuntre din familie til at gøre den daglige motionstur til noget særligt og en af dagens og fælleskabets højdepunkter. Du vil opleve at du brænder masser af kalorier af, mens du nyder omgivelserne og få masser af sollys, som også er godt for din krop.
  2. Tilmeld dig et Yoga hold og oplev hvad yoga kan gøre for dig. Yoga er en meget effektiv øvelsesform, der både giver energi til din krop, og sjæl. Start med at lære de grundlæggende yoga stillinger, der ikke er alt for kompliceret, men har vist sig effektive. En fem minutters yoga øvelse kan kvikke dig op og genoplade din krop med den energi du har mistet i løbet af dagen. Med Yogaen kan du på en og samme tid slappe af og strække ud.
  3. Engager dig i sport. Spille basketball, fodbold, baseball, tennis eller badminton. I dag er det anerkendt at sport er effektiv måde at holde sig sund og frisk. Dyrk altid sport med måde. Brug sport som motivation for en sund livstil. Moderat motion i et godt fælleskab vil på den lange bane altid give de bedste resultater når det gælder sund levevis.
  4. Deltag i firmasport. Og hvis det ikke findes på din arbejdsplads, så tag initiativ til at få det startet som en personaleaktivitet. Tal med din chef og dine kolleger om det. Du behøver ikke kun om at tabe dig eller brænde kalorier af. Det kan også være en god måde at være sammen kollegerne på. Firmaidræt kan sagtens gøres 30 minutter, 3 gange om ugen.
  5. Byg træning ind i fritiden. Havearbejde, rive blade, græsslåning, ordne vasketøjet, støvsuge og bilvask er i virkeligheden effektiv moderat træning i og omkring hjemmet. Forvandel hverdagens pligter til træning. Se hverdagens gøremål som en kærkommen mulighed for at svede og brænde kalorier og samtidig få gjort noget nyttigt i stedet for at bruge fitnesscentrets maskiner og redskaber for at opnå de samme resultater.

Ved at gøre hverdagens praktiske øvelser til en del af dine daglige rutiner vil det overraske dig, hvor meget kalorier du vil tabe. Hvis du gør disse moderate øvelser hver dag kan du nemt brænde fra 150 – 1.000 kalorier om dagen! Men det det er helt op til dig hvor meget du vil træne. God fornøjelse.