Sundhed og Fitness

sundhed og fitness

At være aktiv gør en person mental sund og fysisk stærk. Det er ikke kun for folk, der er udfordret på vægten, men for alle, der kan lide at holde sig i form og have en sund livsstil.

Der er en masse du selv  kan gøre for at holde dig sund og frisk. Fx. jogge, gå en tur hver morgen, svømme, spille badminton, tennis, håndbold, fodbold eller enhver anden sport. Dyrk den med dine venner så du får den sociale dimension med. Men hvis du går efter store muskler eller vil se veltrænet ud, så kan du tilmelde dig et fitnesshold i et motionscenter.

3 gode grunde til at træne

Er du uvant med at dyrke motion eller tager medicin, er det en god ide at rådføre dig med din læge. Lægen kan fortælle dig, hvad du særligt skal være opmærksom på, og om der er nogle særlige hensyn du skal tage, inden du går i gang med at dyrke motion.

Her har du nogle gode grunde til at gå i gang:

  • Hvis du er overvægtig, er den bedste måde at tabe sig ved at reducere dit kalorieindtag og øge træningen i motionsrummet.
  • Hvis du er under undervægtig, er den bedste måde at øge sin vægt på ved at spise en god kalorierig sund kost og samtidig øge træningen i motionsrummet
  • Hvis du bare vil holde dig i form, skal du arbejde på at få en aktiv og motiverende livsstil.

De bedste øvelsesplaner indeholder:

  • Konditionstæning dvs kardiovaskulære øvelser som styrker kroppens evne til at transporterer fødevarer, næringsstoffer og ilt rundt i hele kroppen, kombineret med vægttrænings øvelser.
  • Vægttræning hjælper med at brænde kalorier af og øge muskelmassen i forhold til kroppens fedtindhold. Flere muskler styrker metabolisme, dvs. forbedre kroppens evne til at omsætte fødeelementer til noget kroppen kan bruge for at fungere godt, og samtidig øger det evnen til at gå ned i vægt.

Fordele ved at træne og spise sundt

  1. Motion  og hvile, er en nem måde at forebygge en lang række livsstils sygdomme som fører til en alt for tidlig død.
  2. Regelmæssig motion gør dig naturlig træt og sikre dig en god søvn. Du kommer til at føle dig  gladere, forbedre dit selvværd så du undgå at ende i depression og angst, viser mange livsstilsundersøgelser.
  3. En aktiv livsstil med sund kost gør, at du lever længere, end hvis du bare slapper af i sofaen.

Hvis træning er nyt for dig, skal du starte gradvis. Gå langsomt i gang med dit træningsprogram. Øg din træning og fornem hvordan din udholdenhed bliver bygget op, dag for dag. Gentag dine træningsøvelser. Et træningsprogram der gentages mange gange vil langsomt styrke din form, og øge din motivation efterhånden som resultaterne viser sig.

Træn regelmæssigt og spis en fornuftig kost

Hvis du seriøst vil skifte til en sundhedsfremmende livsstil, så kan du med fordel rådfører dig med en professionel træner eller en diætist. Begge kan hjælpe med at planlægge et godt trænings- og kostprogram, der passer til dig og dine ambitioner. Gå efter en løsning som du selv føler, du kan holde. Det er bedre at øge ambitionerne undervejs end at overvurdere sig selv.

Du kan begynde med at evaluere din livsstil og sundhed, før du får lagt en plan. Det er altid klogt at have gjort sig nogle tanker om, hvad det betyder at ændre sin livsstil. For opgaven kan både være stor og kræve en indsats, der varer meget lang tid. Frem for alt, vær realistisk med dine mål. Vær tilbageholdende med løsninger der kræver brug af kosttilskud eller dyrt fitnessudstyr.

God kost har elementer fra alle fødevaregrupper.

Udover proteiner skal din kost være varieret, og du skal især være opmærksom på :

  • Kulhydrater. Den kost du spiser skal indeholde vitaminer, mineraler og fibre. Meget af dette kan komme fra havre, ris, kartofler og korn. De bedste kommer fra grøntsager og frugter, da disse har fytokemikalier, enzymer og mikronæringsstoffer, som er afgørende for en sund kost.
  • Fedt, bør komme fra mono- og polyumættet fødekilder snarere end animalsk fedt. Vær opmærksom på at fedt generelt indeholder mange kalorier og derfor bør spises i små mængder, hvis man vil tabe sig.

Livsstil og vaner

Kost, rygning, alkohol, motion har vist sig at spille en stor rolle for folkesundheden. Det viste en stor undersøgelse som Statens Institut for Folkesundhed gennemførte i 2007-2008. Du kan se resultaterne denne hjemmeside.

Det er skræmmende resultater, som de senere år er blevet udbygget med endnu en faktor, nemlig SØVN. Det moderne hektiske liv kræver hvile – meget hvile er afgørende, hvis man vil holdes sig fri for livsstilsygdomme.